Základy expanzního ventilu

Klimatizační systém vašeho vozu se skládá z několika součástí. Jednou z nich není nic jiného než clona, lidově nazývaná expanzní ventil. Stejně jako ostatní součásti systému klimatizace může i sebemenší porucha nebo závada tohoto ventilu zabránit správnému chlazení kabiny. 

Pokud systém klimatizace kvůli vadnému ventilu nechladí správně, je samozřejmé, že se vaše vozidlo stane velmi nepohodlným. Jakmile k tomu dojde, je třeba problém co nejdříve odstranit.

Malé dávkovací zařízení, které se nachází mezi kompresorem klimatizace a výparníkem klimatizace, se nazývá expanzní ventil.

Co je expanzní ventil?

Malé dávkovací zařízení, které se nachází mezi kompresorem klimatizace a výparníkem klimatizace, se nazývá expanzní ventil. Hlavní funkcí a účelem tohoto ventilu je regulovat proudění chladiva do výparníku, kde absorbuje teplo a ochlazuje vzduch cirkulující ve vozidle. 

Funkce expanzních ventilů

Abyste lépe pochopili úlohu expanzního ventilu, musíte si udělat představu o tom, jak funguje klimatizační systém vašeho vozu. Všechny klimatizační systémy automobilů používají chladivo jako primární mechanismus přenosu tepla, aby se zbavily tepla z kabiny. Tento proces začíná u zařízení známého jako kompresor. 

V okamžiku, kdy je motor zapnutý a systém klimatizace začne pracovat, kompresor začne vytvářet tlak a rozvádět páry chladiva do systému. Jakmile chladivo opustí kompresor, vstoupí do zařízení typu chladiče známého jako kondenzátor. 

Kondenzátor pak předá určité množství tepla z chladiva do atmosféry. V okamžiku, kdy chladivo dorazí do kondenzátoru, se rovněž změní na kapalné skupenství. 

Kapalné chladivo s vysokým tlakem pak vstoupí do restrikce. Tato restrikce sníží tlak chladiva a odměří jej do další součásti systému, kterou je další zařízení typu chladiče nazývané jádro výparníku. 

V závislosti na konkrétní konstrukci systému bude omezením buď expanzní ventil, nebo clonová trubice. Pokud je použit expanzní ventil, bude membrána uvnitř ventilu fungovat pomocí mechanismu, který dokáže snímat teplotu a regulovat specifickou rychlost, jakou se chladivo dostane do jádra výparníku. 

Z jádra výparníku bude motor ventilátoru protlačovat vzduch, aby se teplo ze vzduchu v kabině předalo chladivu. Mezitím chladivo současně vře a mění se na páru s nízkým tlakem, než se vrátí zpět do kompresoru, aby celý cyklus začal znovu. 

Ještě jedna věc stojí za zmínku: každý klimatizační systém má sušičku, která odstraňuje vlhkost, jež se nachází na vedení. Systémy s expanzním ventilem jsou vybaveny sušičem přijímače, zatímco systémy, které používají clonovou trubku, počítají s použitím akumulačního sušiče.

Expanzní ventil funguje tak, že snižuje tlak chladiva, které proudí z vysokotlaké strany klimatizačního systému za kompresorem do nízkotlaké strany umístěné před výparníkem. Tento ventil obsahuje malou clonu, která je zodpovědná za omezení průtoku chladiva, aby se vytvořil pokles tlaku, který může způsobit expanzi chladiva a jeho přeměnu na plyn o nízké teplotě a nízkém tlaku.

Stejně jako ostatní součásti systému klimatizace může i sebemenší porucha nebo závada tohoto ventilu zabránit správnému chlazení kabiny. 

Tento ventil spolupracuje s kondenzátorem a kompresorem klimatizace a udržuje správnou úroveň teploty a tlaku v systému klimatizace. Jakmile chladicí plyn dosáhne výparníku, absorbuje teplo z okolního vzduchu. Ten se ochladí a poté cirkuluje v kabině vozidla.  

Pokud potřebujete vyměnit expanzní ventil u odborného mechanika, měli byste si připravit výdaje od 3 750 do 10 000 Kč.

Různé typy expanzních ventilů

Expanzní ventily používané v automobilových klimatizačních systémech jsou dvojího typu: s pevnou clonou a tepelné expanzní ventily neboli TXV. TXV používají k regulaci množství chladiva, které proudí systémem, baňku, která snímá teplotu.

V okamžiku, kdy tato baňka zaznamená extrémní teplo ve výparníku, otevře ventil a umožní průtok většího množství chladiva. Jakmile se výparník extrémně ochladí, ventil se uzavře a omezí průtok chladiva. 

Naproti tomu trubice s pevnou clonou má otvor pevné velikosti, který propouští stanovené množství chladiva do celého systému. Jedná se o typ ventilu, který nemůže upravovat průtok chladiva v závislosti na teplotě, což jej činí méně přesným ve srovnání s TXV.

Tipy pro údržbu expanzních ventilů

Expanzní ventily mohou po určité době selhat nebo se ucpat nečistotami, což může vést k problémům s klimatizačním systémem vozidla. Pravidelná a správná údržba klimatizačního systému vozu, včetně výměny nebo čištění expanzních ventilů, může těmto problémům zabránit.

Abyste lépe pochopili úlohu expanzního ventilu, musíte si udělat představu o tom, jak funguje klimatizační systém vašeho vozu.

Známky vadných expanzních ventilů

Expanzní ventil (https://www.silux.cz/) vašeho vozidla, pokud je jím vybaveno, může časem selhat, což může mít za následek některý z níže uvedených příznaků nebo i více:

Teplý vzduch vycházející z klimatizace

Expanzní ventily jsou jen jedním z mnoha problémů, které mohou způsobit, že klimatizační systém vašeho vozu vyfukuje pouze teplý vzduch. Jakmile se ventil zasekne, dojde k omezení průtoku chladiva do jádra výparníku. To může zabránit tomu, aby systém klimatizace fungoval tak, jak má. 

Na druhou stranu, pokud ventil zůstane zaseknutý, dojde k zaplavení jádra výparníku, což může bránit správnému fungování systému klimatizace.

Akumulace námrazy

Expanzní ventily, které se zaseknou, nakonec zaplavují jádro výparníku a způsobují námrazu na výstupu z výparníku. Naopak nahromadění námrazy na vnější části ventilu svědčí o tom, že je ventil zaseknutý nebo ucpaný. 

Nahromadění barviva a/nebo chladicího oleje

U expanzního ventilu může také docházet k netěsnostem. Jakmile k tomu dojde, může se kolem ventilu hromadit chladicí olej. Pokud je v jednom místě systému přidáno zelené barvivo, může být také patrné. 

Ujistěte se, že se o expanzní ventil staráte, aby bylo vaše vozidlo útulné a pohodlné.

Příspěvky ze stejné kategorie: